Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord
Ondernemer of zzp'er en een woning kopen

Ben je als zelfstandig ondernemer of zzp'er op zoek naar een koopwoning? Denk jij ook dat het voor jou nu lastig is om een woning te kunnen kopen? Natuurlijk kun je een woning kopen als ondernemer, zeker als je jouw zaken op orde hebt.

Ook jij kun 100% van de woningwaarde lenen. Uiteraard zijn er per aanbieder verschillen in de acceptatievoorwaarden en hangt het af van jouw persoonlijke situatie, maar als ondernemer heb je tegenwoordig nagenoeg dezelfde mogelijkheden als iemand die werkt in loondienst.

Hypotheekadvies nodig?

Laat je informeren door onze onafhankelijke erkend hypotheekadviseur. Aarzel niet en maak een afspraak voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

FAQ - Vaak gestelde vragen

Hulp nodig? Wij helpen je graag verder.

Hier onze top 3 uit de veel gestelde vragenlijs. Nog iets niet duidelijk? Aarzel niet en neem direct vrijblijvend contact op.

1. Kan ik als startende ondernemer of zzp'er een hypotheek krijgen?

Kun je als startend ondernemer of zzp’er nog géén cijfers aanleveren van de afgelopen 3 jaar? Dan is het vaak toch mogelijk om een hypotheek af te kunnen sluiten, zelfs ook onder de normen van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)!

Ben je korter dan 3 jaren, maar minimaal 1 jaar ondernemer of zzp’er? Dan wordt jouw toetsinkomen berekend op basis van jouw gemiddelde inkomen uit loondienst en uit jouw onderneming over de laatste 3 kalenderjaren. Als je in het laatste jaar minder hebt verdiend dan dit gemiddelde inkomen, dan geldt het totaalinkomen van het laatste jaar.

Geldverstrekkers vragen om een onafhankelijk vastgesteld toetsinkomen vastgelegd in een inkomensverklaring, welke je kunt aanvragen bij een onafhankelijke rekenexpert. Dit kun je zelf doen of met behulp van onze onafhankelijk erkend hypotheekadviseur.

2. Wat is een inkomensverklaring voor ondernemers?

Een inkomensverklaring waaruit je toetsinkomen blijkt die je als ondernemer nodig hebt voor een hypotheekaanvraag. De inkomensverklaring bevat daarnaast aanvullende informatie over de toekomstbestendigheid van je inkomen.

Een inkomensverklaring kun jij of je hypotheekadviseur bij vier partijen, zie ook de buttons hieronder, opvragen. Afhankelijk van je situatie vraagt de gekozen partij je een aantal documenten aan te leveren. Welke documenten je moet aanleveren, blijkt uit de aanvraag van de inkomensverklaring. De kosten voor het aanvragen van een inkomensverklaring zijn afhankelijk van de complexiteit van je onderneming. De kosten vind je op de website van de partijen waar je een inkomensverklaring kunt aanvragen. Deze kosten zijn in de meeste gevallen fiscaal aftrekbaar.

3. Welke documenten heb ik nodig?

Documenten ten behoeve van bepalen van het toetsinkomen:

  • Een inkomensverklaring* waaruit jouw toetsinkomen blijkt;
    * niet ouder dan 6 maanden
  • Een recent KvK-uittreksel* van de onderneming;
    * niet ouder dan 6 maanden
  • Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaren;
  • De jaarrekening over het lopende jaar tot heden;
  • Prognose en orderportefeuille van het lopende jaar opgesteld door je boekhouder of accountant;
  • Aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen 3 kalenderjaren;
  • Aanslag inkomstenbelasting* van de afgelopen 3 kalenderjaren;
    * Indien beschikbaar
  • Jouw actuele privé vermogenspositie;
  • Het meest recente overzicht van jouw pensioen als je 57 jaar of ouder bent;
  • Gegevens over uw financiële verplichtingen zoals een persoonlijke lening, doorlopend krediet, studieschuld of alimentatieverplichtingen.

Aanvullende documenten ten behoeve van het hypotheekdossier:

  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart);
  • Een kopie van de koopovereenkomst;
  • Een gevalideerd taxatierapport*;
    * niet ouder dan zes maanden
  • Een specificatie van de verbouwingskosten als je een verbouwing wilt meefinancieren;
  • Kopie polissen van lopende verzekeringen zoals jouw levensverzekering, overlijdensrisicoverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Naar onze lijst met financiële begrippen

Heb je vragen of hulp nodig?

Openingstijden

Ma t/m Vr
09.00 - 17.00

Maandag , Dinsdag , Donderdag
op afspraak tussen 18:30 - 21:00 


Volg ons op social media
© HypotheekMaker
Kvk: 17180662
AFM: 12017320
IBAN: NL24ABNA0447602748